Raften/ dokter/ basisschool - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu Raften/ dokter/ basisschool - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu

Raften/ dokter/ basisschool

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

07 Augustus 2014 | Oeganda, Jinja

Hey allen!

Bedankt voor jullie leuke reacties en medeleven!

Raften:
Afgelopen zaterdag is Chant wezen raften met de drie Belgische dames ( Ona, Enya, Islay ) en Erwin. Ze vertrokken om 8.00 uur en ik mocht ze gezellig uitzwaaien. Ze hebben het heel erg gaaf gehad! De boot is één keer omgeslagen, dat was nog wel spannend, maar de rest een super ervaring!

Dokter:
Ik moest thuis blijven, omdat ik toch nog weer naar de dokter moest. Chant wilde speciaal voor mij thuis blijven, maar dat gaat echt niet gebeuren! Lekker raften! Chant heeft me de afgelopen goed geholpen en het verband elke keer vervangen enz. Haha dit durf ik natuurlijk niet te zien en te doen. Sharon ging gelukkig mee naar de dokter. De rest van de vrijwilligers waren allemaal op safari of naar the Villlage. Sharon was een grote steun! En het was gelukkig mijn laatste keer!! Heerlijk. De wond heelt nu ook erg goed, dus ik ben er bijna vanaf! YEAH!

Basisschool St. Peters in Malindi:
Vanaf maandag zijn we naar de basisschool geweest. Om 12.00 uur moesten we bij de Flavours staan. Precies 12.00 uur waren we er. Jaaaa, het is Uganda. Tegen 12.40 kwam Joan eraan. Met een zus en broer van haar. 'Kom we gaan nog even naar binnen, ik heb nog twee andere afspraken.' Inmiddels was het 14.30 en kregen we wel een beetje honger. Dan maar even gauw naar de supermarkt chocola halen. Toen we terug waren was ze nog even druk in gesprek. tegen 14.50 zijn we vertrokken. Aaaah we hebben wel geduld. We zijn er inmiddels wel aan gewend. Haha. En het is zo'n lieve vrouw. Eenmaal aangekomen bij de school, keken we onze ogen uit. Het ziet er echt mooi en groot uit! De jongere kinderen hebben een mooie speeltuin met schommels, glijbanen enz. en verder is er ook nog een heel groot grasveld. Eerst kregen we twee gebouwen te zien. Dit zijn de slaapzalen vol met stapelbedden voor de kinderen. Ze blijven hier overnachten. De meisjes en jongens slapen gescheiden. Daarna gingen we naar de hoofdleerkracht: 'David' een hele aardige man. Deze week zijn alleen de groepen p6 en p7 op school. De rest heeft vakantie. We mochten een les bekijken van een rekenleerkracht. Dit was echt bijzonder!!! De kinderen zitten op een vééééél hoger niveau dan in Nederland. Ze hadden het al over algebra en machten enz. en dit konden ze makkelijk uitrekenen. Bijzonder om te zien. Daarna hebben we nog even kort besproken wat ik morgen mag geven en toen zijn we ook weer naar huis gebracht.

Dag 2:
Vandaag mocht ik Engels geven. We hebben het gedaan over de present simpel, present perfect and present continuous. Gelukkig heeft Chant mij gisteren super goed geholpen! Zij wist het nog van haar examen, voor mij is het al heel lang geleden! Samen zijn we eruit gekomen. Bij p7 hebben we de kinderen een persoonlijke brief laten schrijven. Bijzonder om aan zo'n klas les te geven. Allemaal zo netjes en braaf en stil. (Soms iets te stil) Haha, maar een hele leuke ervaring en het verliep best goed.

Dag 3:
Vandaag wilden er graag meerdere vrijwilligers mee: Rita, Rianne, Vivian, Suzanne, Emma, Joan, Sacha, Marjolein, Chant. en ik. We zaten eerst te wachten tot Fred de taxi chauffeur ons twee keer heen en weer zou rijden met de auto, maar hij kwam maar niet. Na een tijdje kwam er een grote schoolbus aan. Super gaaf!! Met z'n tienen in een schoolbus naar school.

Het leek me dan een leuk idee om een sportochtend te organiseren, zodat de kinderen in de vakantie ook nog even leuk buiten kunnen spelen. Dit vond iedereen goed plan en hebben we gisteren ook al met de hoofd leerkracht besproken. We mogen het van 9.00 tot 11.00 uur doen. Prima! Mijn broer en Roch hadden nog leuke ideetjes voor balspellen en het leek mij wel leuk om een estafette te organiseren. Dit hebben we dan ook gedaan.
1. Eerst moesten de kinderen met een lepel met een passievrucht, zonder de passievrucht aan te raken naar de waterbak.
2. Daar legde ze de passievrucht met lepel neer en pakte een volle spons.
3. Zo snel mogelijk naar de lege emmer om daar de spons uit te knijpen en weer terug naar de bak met water.
4. Spons weer in de bak met water en de lepel met de passievrucht weer meenemen naar het beginpunt
5. om de groep heen rennen, lepel + passievrucht afgeven en achter aansluiten, zitten op de grond.
De kinderen vonden het geweldig en waren heel enthousiast! Daarnaast was een veld met paaltjesvoetbal. we hebben lege flessen gebruikt en daar zand in gedaan. Twee teams tegen elkaar.
De kinderen hebben zich prima vermaakt en waren erg vrolijk.

Dag 4:
Vandaag was de laatste dag op de St. Petersschool, omdat we morgen weer even naar het babieshome gaan. Het leek me een leuk idee om nu even iets met creatiefs te doen met de kinderen: In 3D hun naam schrijven. Het was een succes! De kinderen waren heel intensief bezig en Chant was een superhulp aangezien ik niet zo groot ben en er soms totaal niet bij kon komen. Haha. Dit hebben we van 9.00 tot 10.30 bij P7 gedaan en van 11.00 tot 12.00 bij P6. De resultaten zijn mooi geworden! We hebben afscheid genomen van de hoofdleerkracht en toen zijn we ook naar huis gegaan.

Nu is het alweer donderdag 07-08-2014 nog maar vijf dagen te gaan en dan vliegen we alweer naar huis! Wat vliegt de tijd voorbij! Wat een super ervaringen. Morgen gaan we ons haar inlaten vlechten en zaterdag kunnen we onze gemaakte jurk ophalen, dan zijn we echt omgetoverd tot Ugandese. Haha

• 07 Augustus 2014 - 22:56

Rochelle:

Hello!

Wat leuk om te lezen dat jullie nog wat hadden aan mijn ideeën voor de spelletjes
    En super om te lezen dat de kinderen zoveel plezier hebben gehad..:)

Nou geniet nog even de laatste dagen en tot snel!:)

Liefss Roch

Dagmar

Hallo allemaal!!! Chantal en ik (Dagmar) vertrekken op 10 juli 2014 naar Uganda. Hier gaan we voor vier weken vrijwilligerswerk verrichten in een weeshuis. Daarnaast gaan we ook nog een paar dagen naar een school in Malindi en een paar dagen naar Kibuye. Dit is een klein, cultureel dorpje in Uganda. Hier gaan we twee a drie dagen heen om het echte Afrikaanse leven mee te maken zonder water en stroom. We hebben deze blog aangemaakt voor de liefhebbers die ons graag willen volgen:) Reacties zijn dan ook altijd welkom! Deze lezen we graag! Samen hebben we vele 3D kaarten gemaakt en in totaal al 1018,- opgehaald voor de weeskindjes in Uganda. Ons doel is bereikt!!!! Maar de komende weken proberen we nog flink wat geld op te halen door de kaarten te verkopen voor €2,50 p.s. bij de Plus in Overdinkel. Natuurlijk gaan we ook met de tijd mee en weten we dat de Loombandjes helemaal hip zijn. Daarom verkopen we ook WK bandjes: Oranje, rood, wit, blauw of rood, wit, blauw voor €3,- p.s. We gaan een fantastisch avontuur tegemoet! En we hebben er onwijs veel zin in! Liefs, Chantal en Dagmar

Actief sinds 08 Juni 2014