Kibuye - Reisverslag uit Kibuye, Oeganda van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu Kibuye - Reisverslag uit Kibuye, Oeganda van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu

Kibuye

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

18 Juli 2014 | Oeganda, Kibuye

Heey Allen,

Bedankt voor jullie leuke, lieve reacties. Ze zijn heel erg leuk om te lezen!

Gisteren zijn we terug gekomen van Kibuye, dit was echt een hele ervaring. Het was echt een super ervaring.

Maandag zijn we vertrokken met z'n negenen: Tess (American), Aasmund(Norway), Calm (Ireland), Eve (Uganda), Joan (Uganda), kamilla (Brazil) en Ona (Belgium) en natuurlijk Chantal en ik ( Netherlands).:)

We begonnen op het taxipark in Jinja, dit was in het begin wel even spannend, omdat we dit nog nooit gedaan hadden en vaak worden de taxi's volgepropt. Gelukkig werd dit bij ons niet gedaan en het was een mooie rit van 1,5 uur naar Comuny town. Vanaf daar wilden we op de bodaboda's, maar we kregen een mooi aanbod om met de taxi naar Kibuye te gaan. We dachten, super, dit is mooi comfortabel, maar hier bleven we maar zitten en zitten en hij ging maar niet weg. Nu was het probleem dat ze de weg niet meer wisten. Dus zijn we er maar weer uitgestapt en toch maar de bodaboda's gepakt. We hadden enorm veel spullen bij ons, maar het ging prima. Toen we echt dicht bij Kibuye kwamen was het zo mooi! Net een serie zoals groeten uit de rimboe. De kinderen kwamen allemaal aangerend, zwaaien, gillen, mzungu, jambo (hallo) enz. zo super lief en leuk om mee te maken.
Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen door Godfried, een hele lieve oudere man. Hij was ons aanspreekpunt en heeft ook ons door het dorpje geleid. Echt mooi. Allemaal kleine hutjes, en de school was heel gaaf om te zien.
De school is voor kinderen die het kunnen betalen. Dus niet alle kinderen kunnen er heen. Dit is wel erg jammer en sneu.
Daarna hebben we onze kamers maar eens even bekeken, het is echt een klein hutje, met een matras. Het kussen, de klamboe enz. hebben we zelf meegenomen. ( zie foto)
's Avonds hebben we heerlijke zelfgemaakte pasta en rijst gegeten, met tomaten en andere groentes. Eve en Joan kunnen heerlijk koken. ( Het eten hebben we met z'n allen samen gekocht)
's avonds heeft Ossmund een kampvuur gemaakt. Het was erg gezellig.
Ondertussen moesten we natuurlijk wel naar de wc. Haha je raad het nooit, het was gewoon een gat in de grond, niet echt fijn, en de douche is gewoon met een kuipje.
Na een tijdje zijn we gaan slapen en dit ging prima.

Dinsdag hebben we uit het niets les gegeven. Dit was wel heel bijzonder, omdat je helemaal niet weet hoe en wat en toch word je om hulp gevraagd. Ik heb het maar gedaan. Haha en het was erg leuk. Heel bijzonder, omdat het zo anders is dan in Nederland. Het is vooral voorzeggen en nazeggen, maar de leerkrachten zijn echt wel heel erg goed!! Ze werken met een systeem: Eerst voorkennis ophalen, dan nieuwe kennis aanleren, dan interactie ( vraagstellen en beantwoorden/ herhalen van de leerkracht), ook staat de leerkracht veel hoger in rang! Hier kan Nederland nog wel wat van leren, de kinderen hebben zoveel meer respect voor je. Ze willen leren en weten waar ze het voor doen.

Daarna rond de middag hebben we samen met Godfried de kleding uitgedeeld. Eerst aan een aantal schoolkinderen en daarna zijn we de kleine hutjes langs gegaan. Dit was zoooooo mooi! De ouders en baby's waren zo schattig en zo ontzettend blij. Duizend bedankjes gehad, ook hier hebben we foto's van gemaakt. Super bedankt Sonja, Ilona, Thea en Gena. De gebreide sokjes van Gena waren heel erg geliefd, zelfs de baas wilde een paar houden, omdat hij ze zo leuk vond!

's avonds ging het heel hard regenen onder het koken en hebben we alles gauw in een hut neergezet. Het was heel knus en gezellig met z'n negenen in zo'n hutje. We hadden Irisch patatoes gegeten met een sausje en rijst. Heel erg lekker. Daarna zijn we gauw naar onze hut gerend. Hihi Dit was nog wel wat. De hele hut zat vol met beesten; Kakkerlakken, sprinkhanen, ratten, salamanders en heel veel rode mieren. gelukkig lagen dan ook onder een klamboe. Maarrrrrr..... de rode mieren konden er door heen!! We lagen super stil, zonder te bewegen onder onze klamboe. Onze lakens helemaal tot hoog, zodat ze er niet in konden kruipen. Jammer genoeg zat er wel één in mijn broek, waardoor ik vaak ben gebeten op mijn benen, maar voor de rest viel het mee. Ona en Camilla waren iets panischer waardoor ze vaker werden gebeten, maar we hebben het overleefd. Haha.

De laatste dag hebben we 3 lessen gegeven. Chantal was een super assistente.:) Het was erg leuk om te doen. Ik heb rekenen gegeven aan drie verschillende niveau groepen.
Tegen twee uur zijn we met z'n vieren terug gegaan naar Jinja. Het was werkelijk waar een super ervaring.

Maandag gaan we op een driedaagse Safari: Murchion Falls en vrijdag gaan we naar Sippi Falls. Dit zouden we eigenlijk morgen doen, maar Marieke waar we het samen mee gaan doen heeft een longontsteking, dus we verplaatsen het na vrijdag.

Baby's home gaat het ook erg goed, gezellig. Het zijn lieve kids. Vandaag waren ze wel bijna allemaal ziek. Heel zielig. Maar het zijn hele leuke kinderen. We mogen Engelse lessen geven, projecten geven enz.

Vandaag hebben we zes studieboeken gekocht voor de school in Kibuye. De leerkrachten kunnen super goed lesgeven, maar ze hebben meer boeken nodig, om de kinderen nog beter les te kunnen geven. We hebben het van het ingezamelde geld gekocht. We hebben nog heel wat over, dus we gaan nog even bekijken waar we het goed kunnen besteden.

Lieve allemaal, dit is echt wel een heel lang verhaal. Haha. Succes met lezen en tot gauw!!!!!

De foto's komen morgen, i.v.m. de snelheid van het downloaden.

Liefssssss,
Chant en Dag

• 18 Juli 2014 - 20:04

Rochelle:

Hee dag en chant!

Wat leuk om al jullie ervaringen te lezen!
    En vooral om te lezen hoe leuk je het lesgeven vindt Dagmar.

Dagmar, je zal blij zijn met al die vieze beesten in je tent.
    Lekker kriebelbeesten;)

Ik ben erg benieuwd naar de foto's:)

Liefs Roch

• 18 Juli 2014 - 22:56

Tjeerd Samborg:

Meiden wat jullie don is super geweldig.
    Ik ben trots op jullie.
    Groetjes Tjeerd .
    Ik ben heel benieuwd op jullie volgende verslag.

• 18 Juli 2014 - 23:22

Tim Rodger:

Dames,
    Klinkt Super spannend en als en echte avontuur.
    Geniet ervan en blijven maar komen met de mooi verhalen

• 18 Juli 2014 - 23:51

Kelly Stamborg:

Hoi meiden,

De eerste week hebben jullie dus al heel wat meegemaakt.
    Jullie ervaringen zijn leuk om te lezen.
    Ik zal jullie volgen.

Succes nog daar en veel plezier

xx

• 19 Juli 2014 - 18:26

Femy:

Geweldig wat jullie allemaal beleven.Maak ons niet jaloers, anders komen we nog op bezoek.Veel plezier op safari, laat je niet door een Leeuw opeten.

• 20 Juli 2014 - 09:21

Cilia:

Hallo meiden,

Wederom een mooi verslag, en wat fijn dat je het lesgeven leuk vindt en je zo goede klasseassistent hebt haha. Mooi om te lezen dat jullie reis een succes is en jullie ondanks de omstandigheden (die niet altijd gemakkelijk zullen zijn) er zo van genieten. Ook dat er zo goed voor jullie gezorgd wordt wat het eten betreft Dagmar. Zie uit naar jullie volgende blog en natuurlijk de foto's,

Liefs Cilia

• 20 Juli 2014 - 21:38

Tonie:

Hoi dagmar en Chantal wat een super ervaring is dit .en wat een belevenis voor jullie ik heb het verslag ook gelezen jullie hebben al heel wat gedaan in die dagen dat jullie er zijn .ook de foto's zijn zo leuk en lief met de kinderen.nou ik wens jullie nog heel veel suc6 met alles.groet van uit losser tonie

• 21 Juli 2014 - 12:18

Karin Knapen - Commundo:

Hee stoer hoor meiden!
    Wat een mooie verhalen en wat super dat jullie het avontuur gewoon aangaan.
    Mag ik jullie dagboek aan onze website koppelen?
    groeten aan Sharon!

• 22 Juli 2014 - 14:51

Wildina:

Dag Chantal en Dagmar,
    Gisteren heb ik de link naar deze site ook gekregen en vandaag ben ik er even goed voor gaan zitten. Wat een belevenissen, zeg! Dat je in zo korte tijd al zoveel bijzonders hebt meegemaakt moet vast fantastisch zijn.
    Heel veel plezier verder en geniet ervan. Groeten van NJ, M, E en van mij.

• 23 Juli 2014 - 09:51

Bep Hesselink:

Dag Dagmar en Chantal, wat leuk om jullie ervaringen te volgen. Ook leuk Dagmar om er met pappa en
    mamma over te praten, ze komen trouwens zo koffie drinken, dus als je oren tuten dan hebben we het
    over jullie. Mooie foto,s ook, blijf schrijven we volgen jullie met veel plezier! Groetjes uit Losser van de
    buurtjes Bep en Joop

• 23 Juli 2014 - 13:18

Sonja Hovestad:

Wauw, wat een ervaringen!
    Maak er nog een mooie tijd van.

• 25 Juli 2014 - 20:28

Carolien, Klaas& Brock:

Dag Chantal en reisgenoten,

We hoorden verleden week van jullie dappere reis naar Oeganda.
    Wat we lezen is het erg leuk en leerzaam. Heel erg aanpassen ook, maar dat hoort erbij want
    anders kun je ook in Glanerbrug blijven.
    Langs deze weg nog een geweldige tijd in Afrika.

Carolien, Klaas &Brock v.d. Schipholtstraat.

Dagmar

Hallo allemaal!!! Chantal en ik (Dagmar) vertrekken op 10 juli 2014 naar Uganda. Hier gaan we voor vier weken vrijwilligerswerk verrichten in een weeshuis. Daarnaast gaan we ook nog een paar dagen naar een school in Malindi en een paar dagen naar Kibuye. Dit is een klein, cultureel dorpje in Uganda. Hier gaan we twee a drie dagen heen om het echte Afrikaanse leven mee te maken zonder water en stroom. We hebben deze blog aangemaakt voor de liefhebbers die ons graag willen volgen:) Reacties zijn dan ook altijd welkom! Deze lezen we graag! Samen hebben we vele 3D kaarten gemaakt en in totaal al 1018,- opgehaald voor de weeskindjes in Uganda. Ons doel is bereikt!!!! Maar de komende weken proberen we nog flink wat geld op te halen door de kaarten te verkopen voor €2,50 p.s. bij de Plus in Overdinkel. Natuurlijk gaan we ook met de tijd mee en weten we dat de Loombandjes helemaal hip zijn. Daarom verkopen we ook WK bandjes: Oranje, rood, wit, blauw of rood, wit, blauw voor €3,- p.s. We gaan een fantastisch avontuur tegemoet! En we hebben er onwijs veel zin in! Liefs, Chantal en Dagmar

Actief sinds 08 Juni 2014